کد خبر: 1231034
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در حال حاضر روادید ایران برای ۶۴ درصد از کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های لغو شده است همچنین ۳۷ درصد از گردشگران ورودی ایران از کشور‌های SCO هستند
نوید پارسا

جوان آنلاین:  نگاه به شرق و به طور کلی به حرکت درآوردن ظرفیت‌های همکاری با تمام جهان که مباحث فرهنگی را نیز شامل می‌شود، سیاستی است که دولت شهید رئیسی تا اینجای کار به طور جدی به آن اهتمام داشته‌است و یکی از بستر‌های این موضوع سازمان همکاری‌های شانگ‌های است که افق‌های فرهنگی تازه‌ای را به روی کشورمان می‌گشاید. تحرک واقعی و جدی ایران برای گسترش صنعت گردشگری که به پیشنهاد برای ویزای گروهی منجر شده، گام نهادن در همین مسیر است. 
معاون گردشگری ایران در حالی اعلام کرد روادید ایران برای ۶۴ درصد از کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های لغو شده‌است که برقراری ویزای گروهی میان کشور‌های عضو این سازمان را برای آسان‌تر شدن سفر پیشنهاد کرد. 
علی‌اصغر شالبافیان، معاون‌گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به صورت برخط در نشست رؤسای گردشگری کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای سخنرانی می‌کرد، خطاب به «یرمک مارژیکپایف» وزیر گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان، «ژانگ مینگ»، دبیر کل سازمان همکاری‌های شانگ‌های و دیگر اعضا و نماینده‌های دولت‌های عضو با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور شهید ایران توجه ویژه‌ای به تقویت همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله سازمان همکاری‌های شانگ‌های داشت، اهمیت صلح و دوستی در تمام دنیا، در منطقه و بین دولت‌های عضو را مهم برشمرد. 

 سفر نیمی از جمعیت جهان به ایران بدون ویزا 
شالبافیان با بیان اینکه یکی از ابتکارات رئیس‌جمهور ایران برای توسعه گردشگری و ارتباط بین کشورها، لغو روادید بود، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت دنیا می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به ایران سفر کنند. این جلسه می‌تواند فرصتی طلایی در اختیار ما قرار دهد تا ظرفیت بالای گردشگری موجود در کشور‌های عضو SCO را به نمایش بگذاریم. 
معاون گردشگری گفت: با توجه به اینکه این سازمان جمعیتی بیش از ۳ میلیارد نفر را در برمی‌گیرد، پتانسیل بسیار خوبی برای تبدیل‌شدن به یک بازار بی‌رقیب برای ارسال گردشگر به سایر کشور‌های عضو دارد. 
او پیوند‌های فرهنگی و تاریخی و زمینه‌های مشترک، سرزمین‌های گسترده با اقلیم‌های متنوع، مهمان‌نوازی مردم بومی و محلی، هنر‌ها و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد، را تنها نمونه‌های کوچکی از ظرفیت گردشگری این سازمان عنوان کرد و افزود: مشخصاً، گردشگری نقشی کلیدی در اقتصاد جهانی دارد و با توجه به پتانسیل‌های موجود، نیروی محرک آن می‌تواند فرصت‌های شغلی فراوانی برای کشور‌های عضو ایجاد کند. 
شالبافیان تأکید کرد: گردشگری نقشی حیاتی در حفظ میراث مشترک بشر و باز زنده‌سازی تاریخ ایفا می‌کند. 
معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۲۷ اثر ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو، تنوع بالای معماری ایرانی که ریشه در سنت‌ها و تجربیات متنوع مردمان این خطه دارد، صنایع دستی اصیل ایران که موفق به کسب ۳۹۸ مهر اصالت شده‌است و حدود پنج شهر دارای عنوان «شبکه شهر‌های خلاق صنایع‌دستی»، آشپزی منحصربه فرد ایرانی، شرایط اقلیمی متنوع از مناطق کوهستانی تا چشمه‌های آبگرم، پزشکان متخصص و حرفه‌ای و فهرستی بلندبالا از پتانسیل‌های گردشگری طبیعی شامل اسپا و چشمه‌های آب معدنی، مردمان میهمان‌نواز و مهربان ایران را ظرفیتی منحصر ذکر کرد و گفت: به ندرت در جای دیگری می‌توان این همه ظرفیت را تجربه کرد. 

 ویزا گروهی شود
شالبافیان سپس با ارائه پیشنهاد‌هایی برای هموار کردن مسیر تقویت همکاری گردشگری میان کشور‌های عضو اظهار کرد: لغو روادید میان کشور‌های عضو می‌تواند راه گردشگران ورودی در منطقه را هموار کند و آمار سفر را بالا ببرد. پیشنهاد خاص ما اعطا‌ی ویزای سفر‌های گروهی برای کشور‌های عضو است. 
ایران پیش‌تر لغو ویزای گروهی را با روسیه به اجرا گذاشته است. براساس توافق دو کشور، گروه‌های بیش از پنج نفر امکان سفر بدون ویزا به خاک ایران و روسیه حداکثر برای ۱۵روز را دارند. 
او اضافه کرد: در حال حاضر روادید ایران برای ۶۴درصد از کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های لغو شده‌است. همچنین ۳۷ درصد از گردشگران ورودی ایران از کشور‌های SCO هستند. 

 کار روی جاده ابریشم 
معاون گردشگری در پیشنهادی دیگر مطرح کرد: نمایش تغییر شاخص کار داده‌های بازاریابی حوزه گردشگری و همچنین به اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌های عملکرد و راه‌اندازی یک بخش گردشگری در وبسایت SCO می‌تواند پلتفرمی در اختیار اعضا قرار دهد تا جدیدترین یافته‌ها و دستاورد‌های خود را به اشتراک بگذارند. 
او ادامه داد: پیشنهاد دیگر ایران، راه‌اندازی شبکه‌ای برای مجریان تور در حوزه کشور‌های SCO است که می‌تواند سطح همکاری را بهبود بخشد و به اعضا در مدیریت ارسال گردشگران به سایر کشور‌های عضو کمک کند و برحسب توافقنامه‌های دوجانبه و چندجانبه، مقاصد گردشگری مشترک در این کشور‌ها ایجاد شود. 
شالبافیان کار روی جاده ابریشم را که ظرفیت بسیار خوبی برای پروژه‌های مشترک بین کشور‌های عضو است، به عنوان پیشنهاد دیگر ایران در این نشست مطرح کرد و افزود: این دارایی ناملموس از زمان‌های دور به ما رسیده و این ظرفیت را دارد که اتحاد، صلح، دوستی و توسعه پایدار را برای نوع بشر هم در زمان حال و هم در آینده به ارمغان بیاورد. این ابتکار جای تحسین بسیار دارد، چراکه می‌تواند راه را برای همکاری، توسعه اتحاد و یکپارچگی در میان شهر‌های جاده ابریشم و بهبود گردشگری منطقه‌ای و بین‌المللی هموار کند. 
سازمان همکاری شانگهای، سازمان اوراسیایی میان دولتی است که برای همکاری‌های چند‌جانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده و در حال حاضر چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ایران، پاکستان و هند عضو آن هستند و مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر آن محسوب می‌شوند.

برچسب ها: شانگهای ، فرهنگ ، گردشگری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار